Turbo en Supercharger Systemen

Supercharger systeem
Supercharger system

Turbo en Supercharger Systemen

De ontwikkeling van een Turbo of Supercharger systeem start bij Mosselman met de vraag wat het beste bij de motor past en wat de klant graag zou willen. Vanuit hier wordt de beslissing genomen om met een Turbo of Supercharger te werken, en starten dan de ontwikkeling in een 3D computerprogramma. De volgende stap is het bouwen van een prototype die intensief getests wordt in onze moderne testcel met AWD Superflow 880E vermogens testbank. Hier wordt de laatste fase van de ontwikkeling doorlopen terwijl de software ontwikkeld en afgesteld word om met deze ingrijpende motorverandering te kunnen omgaan.

Dus als u één van onze systemen koopt, kunt u ervan verzekerd zijn dat het product ontwikkeld is door ervaren professionals en intensief getest is om de meest betrouwbare verhoging in vermogen te realiseren voor uw motor. Daarbij gebruiken wij de laatste technologie en materiaal om alles in elkaar te zetten en te bevestigen, dit resulteert in een geweldig product die er ook heel goed uitziet

(Check de beschikbaarheid van turbo's en superchargers voor uw auto!)


(Klik hier om uw interesse te tonen voor een classic Mosselman Turbo kit)

Geschiedenis van Mosselman Turbo and Supercharger Systems

Gestart in de jaren ’70 met experimentele projecten, was Mosselman één van de eerste die aftermarket Turbo en Supercharger kits ontwierp. Destijds was het bedrijf gevestigd in de VS en vergaarde het de nodige informatie voor de toekomst.

Tegen het einde van de jaren ’70 verhuisde het bedrijf naar Nederland, wat resulteerde in een succesvolle periode van het produceren van Turbo en Supercharger systemen voor hogere segment zoals BMW en Mercedes.

Gedurende die tijd begon de Turbo erg populair te worden en introduceerden een aantal autofabrikanten nieuwe modellen met Turbo’s. Aangezien Mosselman al veel ervaring had met Turbomotoren en goed contact had met fabrikanten als Garrett, werd Mosselman gevraagd om turbosystemen te ontwerpen voor de autofabrikanten, evenals collega bedrijven als Lorinser en Brabus.

Hoe turbo's en superchargers werken

Turbo’s en Superchargers kunnen simpelweg gezien worden als een apparaat dat lucht samenperst en de motor inpompt. Zo is het mogelijk om meer lucht in de motor te krijgen, dan wanneer de motor het zelf naar binnen moet zuigen. Met deze extra lucht kan meer brandstof verbrandt worden, wat resulteert in een heftigere verbranding en dus komt er meer vermogen en koppel vrij.

Door het samenpersen van lucht wordt de lucht opgewarmd en hete lucht bevat minder zuurstof. Daarom is er in sommige gevallen een intercooler tussen de Turbo of Supercharger en de motor geplaatst. Dit koelt de lucht af voordat het de motor ingaat en omdat die koele lucht dus ook meer zuurstof bevat zorgt dit voor meer kracht en koppel. Een ander voordeel is ook dat de motor in zijn geheel een stuk koeler zal zijn, wat in sommige gevallen noodzakelijk is voor de betreffende motor.

Overeenkomsten en verschillen tussen Turbo’s en Supercharger

Het verschil tussen een Turbo en een Supercharger is voornamelijk in de manier waarop ze zijn aangedreven en daarom dus in de manier waarop ze zich gedragen. De Supercharger is aangedreven door een riem en een Turbo is aangedreven door uitlaatgassen, maar beide produceren samengeperste lucht. Daarnaast perst een Turbo de lucht altijd samen door middel van centrifugale krachten, terwijl een Supercharger centrifugale krachten of via een verdringerpomp werkt. Uiteindelijk is een Supercharger aangedreven door een riem en meestal aangedreven door krukas, terwijl de Turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen. Dit resulteert erin dat een turbo over het algemeen efficiënter zal zijn aangezien hij de benodigde energie uit de uitlaatgassen van de motor haalt.

De Turbo heeft genoeg uitlaatgasstroom nodig om flink aan het werk te kunnen gaan, dus dit betekend dat de motor een bepaald toerental en belasting nodig heeft (afhankelijk van de maat van de turbo) voordat de Turbo in actie komt. Een kleine Turbo zal minder uitlaatgassen nodig hebben dan een grote Turbo op dezelfde motor, echter zal er altijd een vertaging zijn tussen het gaspedaal intrappen en het krijgen van het volle vermogen. Dit heet “turbolag”.

A Supercharger heeft geen vertraging aangezien hij is aangedreven door de krukas. Het boost-niveau van een centrifugale Supercharger zal dus bijna linear zijn tussen nul boost bij een laag toerental en maximum boost bij het maximale toerental van de motor.

Bij een verdringerpomp-supercharger zal de motor zijn maximale boost-niveau al bij lage toerentallen hebben en deze behouden tot bijna het maximale toerental. Daarnaast is de kracht direct beschikbaar bij elk toerental.

Het kiezen van het beste systeem hangt dus af van de motorkarakteristiek, het gewenste motorkarakteristiek en andere aspecten als brandstofverbruik en beschikbare ruimte. U kunt Mosselman Turbo Systems vertrouwen als het gaat om het maken van de juiste beslissing voor uw motor, aangezien wij elk aspect laten meewegen.

Turbocharger
Rotrex supercharger
Supercharger E46 M3